fbpx

Online Marketing Tips van TSN Media


Alles wat je moet weten over Online Marketing


5 concrete tips voor startende ondernemers

“Het stoppen met het eindeloos zoeken naar de perfecte shortcut is dé perfecte shortcut voor startende ondernemers.”

Ben jij startende ondernemer en is de onderzoeks- en voorbereidende fase achter de rug? Dan gaat er vermoedelijk een hoop op je af komen. Misschien had jij zelfs wel een stabiel inkomen en wordt vanaf nu niet meer elke maand automatisch geld op je rekening gestort. Het aantal opdrachten dat je binnensleep bepaalt vanaf nu hoeveel er binnenkomt. Wij kunnen ons goed voorstellen dat dit spannend kan zijn en om jou als startende ondernemer een beetje op weg te helpen, hebben wij een aantal handige tips voor startende ondernemers samengesteld.
 

1. Een goede voorbereiding is het halve werk.

En ja, dit geldt ook voor het starten van een nieuw bedrijf. Het is allereerst natuurlijk ontzettend belangrijk dat je een gedegen (ondernemings)- en financieel plan hebt uitgedacht. Dat je de goede rechtsvorm hebt gekozen en dat je na hebt gedacht over welke eerste stappen je gaat nemen. Het is uiteraard ook van belang dat je hebt nagedacht over hoe jij je administratie gaat bijhouden. Of laat je dit liever door een boekhouder doen? Wil je een bedrijfspand(je) gaan huren? Of kun jij je bedrijf (eerst) vanuit jouw eigen huis runnen? Kortom: door een sterke en gedegen basis neer te zetten, kun jij maar zo eens een vliegende start gaan maken.
 

2. De ‘vier-urige-werkweek’

Vrijheid als ondernemer. Vrij nemen wanneer je wil, werken aan opdrachten die je zelf kiest, je eigen tijden bepalen. Het klinkt allemaal heel mooi en begrijp ons niet verkeerd: dat kan het ook zijn. Echter gaat ondernemen niet vanzelf en komt het je zeker niet allemaal aanwaaien. Met een ‘vier-urige-werkweek’ kom je er gewoon niet. Helemaal niet als startende ondernemer. Overleven als startende onderneming is vaak al een ‘succesje’ op zich. Je moet echt 100% geven. Als startende ondernemer ben je gewoon aan het werk en kun je je het beste aan het principe van een 8-urige werkdag houden. Langere dagen maken vaak zelfs het verschil dus wees hier ook bereid toe. Deze uren kun je vanaf nu natuurlijk wel zelf indelen en dat kan wel lekker zijn.


 

3. Klantenwerving gaat niet vanzelf

Zoals zojuist al benoemd, is het tijdperk van zekerheid afgelopen. Als ondernemer heb je klanten nodig. Vooral in de beginfase kan dit lastig zijn dus vraagt dit veel aandacht, want zonder klanten heb je geen bedrijfsinkomsten. Het is belangrijk dat je hier een groot deel van je tijd voor reserveert. Veel ondernemers hebben zelfs al vóórdat zij hun bedrijf gestart zijn een aantal klanten waar ze gelijk mee kunnen beginnen. Dit kan een goed begin zijn, maar er moeten ook nieuwe klanten worden geworven. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld denken aan (koude) acquisitie en/of netwerken. Ook via online marketing kun je tegenwoordig veel bereiken. Denk bijvoorbeeld aan adverteren op Social Media of op Google. Onderschat dit onderdeel niet!
 

4. Professionele huisstijl, logo en website

Een bedrijf krijgt in veel gevallen pas écht vorm met een eigen huisstijl en bijbehorend logo. Ben jij zelf creatief genoeg en goed in (digitale) vormgeving? Dan red jij je hier waarschijnlijk zelf wel mee. Echter zijn er heel veel mensen die hier zich geen raad mee weten en zijn daardoor dus genoodzaakt dit uit te besteden. Helemaal niet erg uiteraard, maar wel iets om je bewust van te zijn. Zorg ervoor dat je een huisstijl aan gaat nemen die past bij datgeen wat jij wil uitstralen met jouw bedrijf. Heb jij een peutercrèche als bedrijf? Dan is het aan te raden een speels logo te kiezen met vrolijke kleuren in de huisstijl. Heb jij een bedrijf in accountancy? Dan spreekt het natuurlijk voor zich dat je een logo en huisstijl kiest met een meer zakelijke uitstraling. Daarnaast is het hebben van een goede website ook onmisbaar voor startende ondernemers. Dit is het visitekaartje van je bedrijf.
 

5. Denk na over debiteurenbeheer

Als startende ondernemer is het belangrijk dat je een goede cashflow hebt. Als jij jouw klanten factureert, wil je ook dat deze zo snel mogelijk betaald worden. Logisch toch? Het is dus belangrijk dat je over bepaalde randzaken nadenkt en een goed debiteurenbeheer hebt. Je moet dus nadenken over een betalingstermijn, betalingsherinneringen en/of eventuele algemene voorwaarden en dat je dit ook duidelijk communiceert naar je klanten. Het is daarbij bijvoorbeeld handig dat je een goed en duidelijk facturerings- en/of boekhoud programma gebruikt om goed overzicht te houden. Zo kun je bijvoorbeeld ook goed in de gaten blijven houden welke verstuurde facturen al betaald zijn en welke niet. Je zou het jezelf ook makkelijker kunnen maken door je debiteurenbeheer te laten automatiseren. Dit kan je op termijn een hoop tijd schelen.

 

Er zijn natuurlijk nog ontzettend veel tips die handig kunnen zijn voor jou als startende ondernemer en hiervoor zijn talloze bronnen online te vinden. Ook organiseert de Kamer van Koophandel voor startende ondernemers de KvK Start Events. Hier kunnen ook veel vragen voor jou beantwoord worden om eventueel gelijk een voorsprong te pakken. Het eerstvolgende event is op 11 november.

5 Concrete tips voor startende ondernemers 2

 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen in de opstartfase van je bedrijf? Vraag dan geheel vrijblijvend naar de mogelijkheden!