Veel bedrijven nemen hun social media kanalen erg serieus en werken actief aan hun online presence via (voornamelijk) Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Volgers worden geënthousiasmeerd, producten worden tentoongesteld en content wordt gecreëerd, maar het aantal volgers en het directe rendement blijft een beetje uit. Herkent u zich hier als ondernemer in en weet u ook niet zo goed welk nut social media voor uw bedrijf heeft? Twijfelt u er zelfs aan om helemaal niks meer aan social media te doen? In deze blog lees je zowel over de risico’s als de kansen van het gebruik van social media voor bedrijven.
De voordelen
U kunt vermoedelijk zelf wel een aantal voordelen bedenken van social media en waarom dit bij kan dragen aan het succes van uw bedrijf. Toch hebben wij een paar grote voordelen voor je op een rijtje gezet:
- Goed om uw imago/reputatie mee te vormen/beïnvloeden. Social media is ontzettend geschikt om uw merk mee neer te zetten. Aansprekende afbeeldingen werken hier vaak goed voor.
- Klanten worden op een persoonlijke manier bereikt en kunnen worden aangesproken zoals jij dat wenst. De echte kracht van social media is eigenlijk ook simpelweg dat er überhaupt interactiviteit tussen bedrijf en klant plaats kan vinden. Vroeger ging dit natuurlijk veel minder eenvoudig.
- Lever je producten of diensten en heeft een klant een op- of aanmerking? Dan kun je social media gebruiken om tijdig op klantreacties te reageren. Zo kun je ook aan je reputatie werken en nog belangrijker: reputatieschade voorkomen.
- Social media is ook goed voor je SEO (zoekmachineoptimalisatie). Word je pagina vaak gedeeld op social media, dan leest Google dat jouw pagina populair en relevant is.
De frustraties
Leuk dat er zoveel voordelen zijn, maar er zijn natuurlijk ook een aantal frustraties. Ook deze zal je vermoedelijk wel zijn tegengekomen, maar voor de zekerheid hebben we ook hier een klein lijstje van gemaakt:
- Volgers krijgen niet al uw content te zien. Facebook algoritmes en andere content zorgen ervoor dat niet elke volger uw content te zien krijgen.
- Er wordt niet op uw content gereageerd. U stopt een hoop tijd in het bedenken van nieuwe content en bereid dit goed voor, maar reacties van gebruikers blijven helaas uit. De Facebook algoritmes zorgen er vervolgens weer voor dat minder gebruikers uw content te zien krijgen.
- Het kost veel tijd om het bij te houden. Niet alleen het daadwerkelijke plaatsen van de berichten, maar ook de voorbereiding kan enorm veel tijd kosten.
Het lijkt alsof de nadelen zodanig zwaar wegen dat het voor kleine bedrijven teveel tijd kost om dit op te zetten en de juiste strategie toe te passen. Vooral grote bedrijven zijn vaak succesvol op social media en kleine bedrijven vragen zich soms af waar ze het eigenlijk voor doen. Echter kan met de juiste social media strategie kan social media ook voor uw bedrijf nuttig zijn en daadwerkelijk iets opleveren. Hier helpen wij je natuurlijk graag bij.
Wie wilt u bereiken op social media?
Het is allereerst natuurlijk belangrijk om jezelf af te vragen wie je wil bereiken met jouw social media content. Ook is het goed om je te beseffen welke type social media gebruikers zich op het net bevinden. Hiervoor wordt vaak van de “90-9-1” regel uitgegaan.
– 90% van de gebruikers: Zij lezen je content, maar voeren geen interacties uit.
– 9% van de gebruikers: Zij lezen je content en contribueren hier ook aan.
– 1% van de gebruikers: Zij lezen je content, contribueren hier aan en creëren zelf ook nieuwe relevante content.
Alle drie van de groepen kunnen klanten van jouw bedrijf zijn of worden, maar de 10% actieve gebruikers zijn natuurlijk de belangrijkste. Het is dus goed om na te denken hoe je jouw content indeelt en op welke van de drie groepen jij deze content toespitst. Zorg ervoor dat je een goede balans vindt tussen enkel promotieberichten waar jij ook geen reactie op verwacht en berichten waar jij juist de interactie aan wil gaan.
5 Tips voor social media profielen
Om met jouw content mensen te bereiken, moet je natuurlijk volgers op je social media kanalen hebben. Daarvoor is het belangrijk dat u regelmatig nieuwe en interessante content plaatst. Wij hebben ook hiervoor een aantal interessante tips op een rijtje gezet:
- Zorg ervoor dat je niet alleen maar gefocust bent op het zenden van content. Probeer ook met je content interactie uit te lokken. Het is prima om producten te promoten, maar zorg ervoor dat je bedrijfspagina geen reclamefolder wordt.
- Deel content van (tevreden) klanten/consumenten. Vraag om foto’s, content of recensies zodat je deze kunt gebruiken op je kanaal. Mensen laten zich gemakkelijk beïnvloeden door social proof.
- Experimenteer en meet wat wél en wat niet werkt. Het is goed om overzicht te creëren in welke soort content het beste resultaat opleverde. Deze informatie kun je gebruiken voor het plaatsen van je volgende content.
- Vraag letterlijk om interactie aan je volgers. Stel bijvoorbeeld vragen waar ze op kunnen antwoorden en probeer dit bijvoorbeeld door een speelde stelling visueel te maken.
- Zorg er voor dat je content past bij jouw bedrijf en dat deze waardevol is. De content moet nuttig zijn, leuk zijn en eventuele vragen van jouw (potentiële) klanten beantwoorden.
Betaald adverteren
Lukt het u maar niet om voldoende reacties en/of volgers te krijgen via het posten van (gratis) content op uw kanaal? Dan kun je natuurlijk ook altijd betaald adverteren via alle social media kanalen. Je kunt héél gericht targeten op de gewenste doelgroep voor bijvoorbeeld extra brand-awareness, extra klanten of leads of het verzamelen van data. Hiermee bereik je mensen die jouw bedrijfspagina niet volgen en je bepaalt aan de hand van een in te stellen budget zelf hoeveel mensen jij wenst te bereiken. Deze methode wordt heel vaak gebruikt door start-ups.
Ben jij benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen op het gebied van social media?